ETA (Estimated Time of Arrival)
Ik had thuis een Supply Chain Management probleempje. Mijn zoon moest aan de ontbijttafel arriveren maar dat gebeurde maar niet.
Bij Supply Chain Management gaat het allang niet meer alleen over het managen van goederen door de keten maar gaat het voor een belangrijk deel over hoe je omgaat met de informatie over die goederen. Problemen oplossen, verbeteringen identificeren en definiëren, het gaat allemaal op basis van de digitale werkelijkheid en niet de fysieke.
Dat creëert veel mogelijkheden maar ook een flink aantal risico’s en valkuilen. Die risico’s en valkuilen hebben maar beperkt te maken met de onderliggende ICT maar voornamelijk met hoe wij met die informatie omgaan. En dat is vaak behoorlijk matig.
Enkele veelgemaakte fouten (checkt u meteen even bij uw organisatie?): de informatie klopt (reflecteert de fysieke situatie van de goederen), de informatie wordt correct gebruikt (de betekenis van de informatie word goed toegepast), dezelfde informatie betekent ook hetzelfde voor de verschillende keten-partners (de informatie heeft dezelfde waarde), en zo voort.
Mijn punt is: als u problemen wilt oplossen of verbeteringen wilt doorvoeren rondom uw Supply Chain Management, zorg dan dat alle relevante ketenpartners in een kamer zitten en dat u het fysieke proces nabootst (niet smokkelen). U zult zien dat er veel nieuwe inzichten ontstaan en uitstekende oplossingen.
Het probleem bij ons thuis was snel opgelost. Keten 1 (mijn partner die onze zoon naar beneden stuurt voor het ontbijt) controleert of er ook geleverd is. Keten 2 (ikzelf, verantwoordelijk voor het uitleveren van zoonlief met volle buik) roept naar boven om de ETA extra kracht bij te zetten (feedback loop) en levert hem af aan keten 3 (tandenpoetsen).