Sorry. Verkeerde WhatsApp groep.
Weet u soms ook niet meer van gekkigheid waar welke informatie stond? In een van de app groepen, of was het toch een facebook pagina of een website?
Digitalisering van de maatschappij is een breed onderwerp en het kan van alles zijn zoals zorg op afstand, iPad-scholen, digitale loketten, internetwinkelen, streamen (kijken uw kinderen nog tv?) en natuurlijk sociale media.
Een aantal zaken hebben deze ontwikkelingen gemeen. Ze leggen de generatiekloof scherper bloot, geografische grenzen zijn nauwelijks belangrijk en bijna alles wat je zegt of doet wordt vastgelegd en gedeeld.
Dat laatste twee punten zijn prachtig en ondersteunen innovatie, kenniswerken, flexwerken en co-creatie. De keerzijde is dat onze privacy onder druk komt te staan, dat we soms vergeten analoge gesprekken te voeren en dat ongenuanceerde meningen die in café of woonkamer hadden moeten blijven ook ‘viraal’ gaan. Daar hebben we als samenleving nog een opdracht liggen…
Maar wat doet u met de digitalisering van de ‘samenleving binnen uw onderneming’? Mijn advies is: digitaliseren waar het kan, analoog waar het moet. Door samen met management, medewerkers, klanten en leveranciers te ontdekken waar dit zowel productie, innovatie en werkplezier kan verhogen. Wat een potentie!
Ik doe niet zoveel met facebook en dat komt me steeds duurder te staan. Laatst bleek ik belangrijke mededelingen gemist te hebben over het zomerkamp van mijn zoontje. Die was alleen op de facebookpagina geplaatst. Gelukkig heb ik ook nog een analoog netwerk die mij informeerde.
Matthijs Zaal, interim verandermanager en -adviseur
Origineel: Het Ondernemersbelang, september 2016, link hier